maandag 8 mei 2017

Het Nederlands: we blijven waakzaam!


Taal blijft leuk. Lees de kop boven dit stuk in Trouw vandaag maar eens. 'bezwijkt helemaal niet...' Maar als je het artikel leest kom je tegen:

  • 'slechts in enkele sectoren'
  • 'nauwelijks daadwerkelijk bedreigd'
  • 'in vrijwel alle sectoren dominant'
  • 'rukt in sommige sectoren en onder jongeren'
  • 'richt geen wezenlijke schade aan'
  • Uitzonderingen zijn er wel
  • 'Engels grootste concurrent bij raadplegen nieuws'
Dit zijn toch zinsneden die de kop behoorlijk afzwakken.
Ik lig natuurlijk niet wakker van het onnodig gebruik van Engelse woorden. De Nederlandse taal bezwijkt voorlopig ook niet, deel ik de conclusie. Als vind ik kop en lading hier niet in evenwicht.
Nee hoor, maar waar mogelijk maak ik graag gebruik van Nederlandse woorden. Het gebruik van Engelse woorden is in veel gevallen aanstellerij, interessant-doenerij en dus in mijn oren nogal onnozel, om niet te zeggen dom. 
Kun je mij er dan nooit op betrappen? Tuurlijk wel. En laat me dat dan ook gerust weten.

12:48u. Aankondiging op tv voor een programma over jonge koks. "Wil je meer weten over food kijk dan..."Mooi voorbeeld van héél erg onnodig Engels.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Taal op de beurs

Heerlijk, taal- en tikfouten verzamelen op beurzen. Hier maken ze het me wel erg gemakkelijk... -- Willem D A Laros | Kampeer en Caravan Jaa...